Los descendientes del Dresden: El SS Dresden // The SS Dresden Google+

Monday, 20 April 2009

El SS Dresden // The SS Dresden

En el libro de Thomas Murray, el barco que trajo al mayor contingente de Irlandeses a la Argentina era el City of Dresden. Pero no fue así. El City of Dresden no estuvo relacionado en el transporte de inmigrantes. Si lo fue el SS Dresden. Lo importante es dar una chance a que el error se corrija. Es por eso que me parece importante dejarlo en claro en esta página también.
Gracias Peter por los aportes.
Modelo a escala del SS Dresden
Este es la réplica a escala del SS Dresden de la North German Lloyd. El modelo se encuentra en exhibición permamente en la "Foxford Admiral Brown Society" en Irlanda y representa el único bastión donde la historia del vapor se asocia al mayor contingente de irlandeses que viniera al país en Febrero de 1889 a la Argentina.
Peter Mulvany, quien donó la réplica el año pasado a la Sociedad de J.J. O'Hara, reconoce su aporte como parte de un plan para que la historia no vuelva a tapar y silenciar la historia de su familia.


Datos del Barco y un poco de su historia
HELIUS Steel screw steamer (UC 1904-1906)
O.N. 118066
Builders: Fairfield S.B. & E. Co. Ltd., Glasgow (yard no: 336) Tonnage: 4,527 gross 2,950 net
Dimensions: 387.4 x 46.7 x 31.1 feet
Engines: Triple expansion by builder 2,800 i.h.p. 13 knots Passengers: 38 first, 20 second, 1,759 steerage ('tweendecks):

1888, Launched: December I as DRESDEN, the first in a new series of cargo and passenger ships built by Fairfield for Norddeutscher Lloyd, Bremen - all were named after German cities. 1889: January: delivered. 1903: November: sold to British and South American Steam Nav. Co. Ltd. (R. P. Houston & Co., managers), Liverpool for their cargo and passenger service to South Africa. Renamed HELIUS. 1904: After one voyage, Houstons agreed to drop this service after they were admitted to the conference lines. March: sold to Union Castle. Laid up at Netley with PEMBROKE CASTLE and never used. 1906: June: both ships sold to the Turkish Government. HELIUS became the navy transport BEZMI-I ALEM (Council of the Universe). 1914: November 6: en route from Istanbul to Trabzon with troops and stores, sunk by Russian destroyers near Kandilli in the Black Sea (41.23N-31.32E). In the same attack, the transports BAHRIYE AMER (ex ROLAND 3,603/1893) and MITHAT PASA (ex PORT ROYAL 4.455/1900) were also sunk.